•Barvy na webu•
Jak a jaké barvy na webu správně využít a použít?
Barvy jsou jedním z nejdůležitějších vizuálních prvků na webu.
Kolik barev je vhodné na webu mít? Jaký je význam jednotlivých barev? Jaké barvy na webu použít vzhledem k oblasti mého podnikání?
I malá změna odstínu barvy může mít velký význam.
Kolik barev je vhodné na webu mít?
Tady určitě platí pravidlo, že méně je více. Pro mne je ideální a maximální počet 5 barev.
HLAVNÍ BARVA
většinou barva vaší značky, vašeho podnikání, použijte například na nadpisy.
DOPLŇKOVÉ BARVY
1 — 2 další barvy, které doplňují hlavní barvu, například barva textu, nebo grafických prvků.
AKCENTOVÁ BARVA
výrazná barva, se kterou je potřeba šetřit. Použijte ji na tlačítka nebo pokud chcete na něco upozornit.
Jak se barvy na webu používají?
U barev je to vždy o poměru barev a o tom, jak se barvy spolu kombinují.
POZADÍ WEBU
nemusí být bílé, ale měla by to být jemná barva, která nebude rušit a na které ostatní prvky vyniknou.
ODKAZY
pro všechny odkazy na webu použijte ideálně jednu barvu, může to být akcentová barva. Návštěvník webu rychle pochopí, že tady může na něco kliknout. Je to změna, na kterou čtenář reaguje.
TEXT
černý text na bílém pozadí je hodně tvrdá kombinace. K některým webům se to hodí, ale je to ten největší kontrast, kterého můžete dosáhnout. Pro jemnější weby je lepší použít pro text šedou barvu, ale vždy dejte pozor na to, aby byl text dobře čitelný.
TLAČÍTKA
akcentová barva je jasná volba. Chcete upoutat pozornost. Ideální je použít na tlačítku tzv. hover efekt (změna barvy tlačítka při přejetí myší), tím jasně ukážeme klientovi, že tady má kliknout.
Na co si dát při hrátkách s barvami pozor?
POUŽITELNOST
Pokud si nějaké barvy vyberete, vždy je použijte na webu na tom místě, kde je chcete mít (nadpis, text, pozadí, tlačítko…) a až pak udělejte finální rozhodnutí o barvách. I výrazné barvy použité na malých plochách se vám mohou zdát příliš tmavé.
KONZISTENCE
Udržujte stejné použití barev napříč celým webem. Zvolte si vizuál jednotlivých prvků (například nadpis stránky, tlačítko, odkaz, rámeček u fotky…) a ten mějte na celém webu stejný. Klient se na webu mnohem jednodušeji bude orientovat a nebude zmatený. Tohle je důležité i pro celkový vizuál webu.
PŘÍSTUPNOST
Ideální je používat vysoký kontrast barev. To je důležité pro lidi s barevnou slepotou.
NASTAVENÍ DISPLEJŮ
Každý monitor, mobil, tablet, notebook má trochu jiné nastavení barev displeje. Na mobilu se například nezobrazí stejné barvy jako na monitoru. Nelekněte se toho. Je to fakt, který je potřeba přijmout.
Psychologie barev ve zkratce
Každá barva má svou energii, vibraci a tak dokáže ovlivnit naši náladu, vnímání a třeba i sebevědomí. Všimli jste si, jak se nám v různých životních obdobích líbí různé barvy? Tak je to i v rámci podnikání, barev a cílové skupiny. Lidé s podobnými vlastnostmi, hodnotami a vnímáním (jedna cílová skupina) budou inklinovat k podobným barvám, sytosti, teplotě a použití barev.
⚪️ BÍLÁ
• čistota, jednoduchost, nevinnost
• často používána jako pozadí pro čitelnost a pocit čistoty
⚫️ ČERNÁ
• elegance, formalita, tajemství
• běžně se používá na text a spíše jako doplňková barva
🟡 ŽLUTÁ
• optimismus, štěstí, kreativita
• běžně se používá na text a spíše jako doplňková barva
🟠 ORANŽOVÁ
• přátelství, optimismus, kreativita
• vhodná na tlačítka nebo jako doplňková barva
🔴 ČERVENÁ
• energie, vášeň, akce, stop
• používá se pro upozornění a chybové zprávy, akční barva
🩷 MAGENTA
• kreativita, emocionální rovnováha, láska
• převážně jako akcentová barva, ale může to být i hlavní barva značky
🟣 FIALOVÁ
• spiritualita, luxus, tajemství
• používaná jako hlavní, zvláště když potřebujete klienta zastavit
🔵 MODRÁ
• důvěra, klid, komunikace
• využívaná převážně jako hlavní barva značky pro komunikaci
🐳 TYRKYSOVÁ
• vyrovnanost, emocionální stabilita, duchovní hloubka
• hlavní barva značky, ideálně pro zdravotnictví a wellness
🧵 PETROLEJOVÁ
• elegance, sofistikovanost, hloubka
• hlavní barva značky, která potřebuje působit důvěryhodně
🟢 ZELENÁ
• růst, obnova, zdraví
• hlavní barva značky převážně v ekologii a zdravotnictví
🥇 ZLATÁ
• luxus, úspěch, kvalita
• hlavní barva luxusních značek, pro nadpisy a text to není vhodná barva
Pokud se chcete dozvídat pravidelně informace ze světa tvorby webů a brandingu, tak si mě na LinkedIn přidejte nebo sledujte můj hashtag #terapiewebu, kterým označuji všechny svoje příspěvky. Pak vám už nic neunikne.
Chcete najít ty správné barvy pro vaše podnikání?
„Barev je nekonečně a jsou zdarma a díky tomu se nemusíme omezovat jen na základní barvy, ale můžeme využít celou paletu odstínů barev“.
Štěpánka Horák
Stažení článku ve formátu .pdf
Stáhněte si článek ve formátu .pdf uzpůsobeného pro mobilní telefony.