
Pokud to se svou značkou myslíte vážně, vyplatí se udělat si systematickou revizi, ideálně pravidelnou revizi.
A nemusí to být nic složitého. Stačí projít pár oblastí, které vám dají jistotu, že vaše značka stojí na pevných základech.
Na konci tohoto článku si můžete stáhnout Checklist, který vám s pravidelnou a systematickou kontrolou pomůže.
Ověření názvu
Mnoho lidí si nadšeně vymyslí jméno, které jim připadá originální. Až později zjistí, že už existuje firma se stejným názvem, nebo že někdo jiný vlastní doménu .cz i .com. Výsledkem je zklamání a často i zbytečné právní komplikace.
Prohledejte Google. Uvidíte, zda se pod tímto názvem už někdo prezentuje. A prohledejte několik stránek, první stránka nemusí být úplně vypovídající. Prohledejte i obrázky, videa, prostě vše, co vás napadne. A pokud je váš název hodně podobný nějakému filmu, knize, písni a pod., doporučuji na něj rovnou zapomenout.
ODKAZY:
• Google
Zkontrolujte rejstřík ochranných známek. Vyhnete se tak naprosto zbytečným tahanicím a problémům, které mnohdy končí i u soudu. Doporučuji podívat se do rejstříku České republiky i Evropské unie.
ODKAZY:
• Úřad průmyslového vlastnictví
• TM view
Podívejte se do obchodního, resp. živnostenského rejstříku a zjistěte, jestli není registrovaná společnost se stejným nebo podobným názvem.
ODKAZY:
• Živnostenský rejstřík
Zjistěte, co znamená váš název v jiných jazycích. Nikdy nevíte, kam vás cesta podnikání a značky zavede a co když je váš název např. v maďarštině sprosté slovo? Osobně pro tento účel využívám AI.
ODKAZY:
• ChatGPT
Registrace domén
V rámci českého podnikatelského prostředí je přirozené vlastnit koncovku domény .CZ. Velmi doporučuji zakoupit i doménu s koncovkou .com a .eu, případně .sk.
Můžete přidat i nějaké časté překlepy nebo varianty (např. s pomlčkou a nebo právě bez pomlčky).
Volné domény můžete ověřit a koupit u jakéhokoliv poskytovatele hostingu. Pozor, ne všichni poskytovatelé v českém prostředí umožňují nákup všech koncovek.
ODKAZY:
• hostingová společnost Webglobe
Sociální sítě a digitální prostor
Zajistěte si svou značku na všech hlavních sociálních sítích: Instagram, Facebook, LinkedIn, YouTube… tento seznam se stále rozšiřuje a tak si doplňte názvy aktuálních sociálních sítí sami. Osobně jsem se nikdy nevydala do vod TikToku apod., protože to překračuje hranici mých osobních hodnot, viz můj blogový článek Proč nevytvářím reels.
Každopádně, i když síť teď nepoužíváte, jméno si tam „zabookujte“. Pro rychlou kontrolu hlavních sociálních sítí můžete použít nástroj Namechk. Nelekněte se, Namechk někdy zareaguje na podobný název. Pokud tedy uvidíte danou síť v seznamu Namechk označenou červeně, ještě to neznamená, že je název na síti obsazený, ale může tam být název trochu podobný. Přes ikonu se pak prokliknete na detail.
ODKAZY:
• Namechk
Právní ochrana
Pokud si jste se značkou, názvem i vizuální podobou už jistí a víte, že „to je ono“, tak doporučuji přikročit k registraci ochranné známky. Sama jsem si tímto krokem prošla a musím říct, že je to víc než právní akt. Hodně mě to ve vnímání mojí značky posunulo. Ano, myslím to se svou značkou Terapie webu® vážně.
U značky si zaregistrujte ochrannou známku. Pokud máte produkty, zvažte i průmyslový vzor (design výrobku). U textů, fotografií a grafiky se můžete spolehnout na autorský zákon, ale mějte vždy smluvně ošetřeno, že práva patří vám, ne tvůrci.
ODKAZY
• advokátka pro online podnikání a GDPR Mgr. Mária Chvajová Staňková
Reputace a monitoring
Buďte aktivní a sledujte, jestli vás někdo nekopíruje nebo přímo nezneužívá vaše jméno, vaší značku. S vyhledáváním použití naší značky nám pomůže nástroj Google Alert.
Nastavte si Google Alerts. Budete dostávat upozornění, když se někde na interntu objeví vaše značka. Může jít například o zmínku v blogovém článku nebo na webu vašeho klienta či konkurence.
Doporučuji sociální sítě sledovat aktivně (např. vyhledáním hashtagů nebo klíčových slov). A na druhou stranu: pokud vás někdo začne kopírovat, tak se o tom dříve nebo později dozvíte. Takže nenechte se tím sledováním sociálních sítí převálcovat a určitě jsou důležitější věci, kterým věnovat čas.
ODKAZY
• Google Alerts
Konzistence značky
Zkontrolujte, že na všech možných i nemožných místech používáte stejné logo, barvy, fonty a styl komunikace. Moje značka právě teď prochází lehkým redesignem, kdy přidávám k logu i textu „Terapie webu“ značku ochranné známky ®. Nedělám z toho vědu, prostě postupně, kde na to narazím, vyměním logo, případně doplním ®.
Dělat tohle najednou si my menší podnikatelé nemůžeme dovolit. Na to často nemáme čas, prostor ani finance. Proto na to jděte pomalu a systematicky. Začněte tam, kde vás klienti potkávají nejčastěji (např. web, Instagram nebo LinkedIn).
Až sjednotíte hlavní vstupní portál, přeneste stejný vizuál a tón i na další místa.
Otázka k zamyšlení: Pokud by někdo narazil na vaši značku na třech různých místech (třeba web, facebook a vizitka), poznal by okamžitě, že jde o vás?
Přehledná a jednotná značka působí profesionálně a buduje důvěru.
Stáhněte si Checklist • PEČUJTE O SVOJI ZNAČKU
Tento checklist je základ, který vám pomůže mít jistotu, že o svou značku opravdu pečujete.
U každého kroku najdete navíc 1 praktický tip.