
Možná si říkáte: „Tohle se mi stát nemůže.“
Jenže! Realita je trochu jiná. Už jsem zažila několik případů, kdy podnikatelé přišli o svou značku jen proto, že něco podcenili a byli naivní. I mně se to stalo. Značku už mám zpátky, ale byly to 3 roky nervů a zkoušek trpělivosti.
Tady jsou ty nejčastější chyby, na které je dobré si dát pozor.
„Prevence je vždy levnější a jednodušší než následné opravy, stres a (nedej Vesmíre) právní bitvy.“
Štěpánka Horák
Název bez ověření dostupnosti
Mnoho lidí si nadšeně vymyslí název, který jim připadá originální a až později zjistí, že už existuje firma se stejným názvem (třeba i v zahraničí), nebo že někdo jiný vlastní doménu .cz a .com. a pod. Výsledkem je zklamání a často i zbytečné právní komplikace a tahanice.
RYCHLÝ TIP: Ověřte dostupnost názvu na Google i v rejstřících (např. Úřad průmyslového vlastnictví), případně využijte ke zjištění AI (vždy doporučuji tady si výsledek ověřit na internetu).
Neregistrované domény a profily
„Až to budu potřebovat, tak si to zaregistruju.“ To slýchám často. Jenže internet nečeká. A zaregistrovat doménu je táááááák jednoduché a dostupné každému. Obsadit profil na sociální síti taky může kdokoli. Třeba někdo, kdo vás sleduje na jiné sociální síti.
Už jsem zažila, že klientka přišla o super název svého podnikání jen proto, že si ho nezajistila včas na sociálních sítích. A i já jsem si jednou pustila pusu na špacír s názvem jednoho projektu dřív, než jsem měla registrovanou doménu a protože to je název geniální, tak si čtenář té sociální sítě ten den doménu zaregistroval a já čekala 3 roky, než doménu „pustil“. Pak jsem si ještě zažila nervíky při aukci té domény. Úplně zbytečný stres, který jsem si mohla ušetřit, pokud bych nebyla povídavá.
RYCHLÝ TIP: Projděte si různé varianty názvu vaší značky na všech sociálních sítích nebo např. přes stránky Namechk a i různé varianty domény (např. Webglobe). Pokud bude už nějaká varianta vašeho názvu obsazená, podívejte se, jestli se pod tou variantou neskrývá podobný obor podnikání, jako máte vy. Pokud ano, doporučuji vymyslet jiný název. Vím, někdy to může být opravdu náročné, ale celý ten proces stojí za to.
Nejasná autorská práva
Logo, webdesign, texty nebo fotky. Pokud nemáte smluvně ošetřeno, že práva přechází na vás, může se stát, že je pořád vlastní grafik nebo copywriter. U všech těchto prvků vašeho podnikání / brandingu mějte vždy jistotu, že můžete s prvky nakládat podle svého. Například si potřebujete oříznout fotografii do kroužku nebo v logu vyměnit barvu, případně si vytvořit logo například s průhledným nebo barevným pozadím. Těch situací v podnikání může být nepočítaně. A u všech těchto procesů je fajn si uvědomit to, že změny, které děláme sami na logu, fotkách, webu, textu, nemusí být k našemu prospěchu a doporučuji si nechat všechny větší změny udělat od profíka (autora).
Pokud nemáte právo na použití všech těchto prvků „na sobě“, pak si musíte dávat pozor na použití toho prvku např. v reklamách nebo při zápisu ochranné známky. Osobně za web mám toto ošetřeno ve svých obchodních podmínkách.
RYCHLÝ TIP: Udělejte si seznam toho, co kdo a kdy pro vaší značku vytvořil a napište si k tomu, kdo vlastní autorská práva. Projděte si smlouvy, obchodní podmínky nebo se s dotyčným prostě domluvte (ideálně přes e‑mail, ať máte důkaz).
Ignorování monitoringu značky
Mnoho podnikatelů vůbec nesleduje, jestli někdo jejich značku nekopíruje nebo přímo nezneužívá název. Přitom existují jednoduché nástroje jako Google Alerts, které vás zdarma upozorní, když se někde objeví zmínka o vašem názvu.
Jestli vás někdo nekopíruje (na sociálních sítích je to celkem běžné), zjistíte jen tak, že to budete sami aktivně sledovat (nebo vás upozorní např. nějaký váš sledující).
RYCHLÝ TIP: Až si budete nastavovat Google Alerts, nezapomeňte si nastavit upozornění na různé varianty názvu. Google Alerts si můžete nastavit úplně na cokoliv chcete.
Podceňování konzistence
Znáte pravidlo značky CC? Neznáte? Chápu, to jsem právě vymyslela. A mám na to copyright. 🙂
Pravidlo zní: Nechť je vaše značka rozpoznatelná stejně jako Coca~Cola. Na webu, sociálních sítích i v e‑mailech. Pokud se na Facebooku jmenujete jinak než na webu a k tomu používáte jiné logo, působí to zmatečně a klienti vás hůř najdou. Konzistence je přitom základní kámen důvěry. Používejte stejné barvy, fonty, grafické prvky, logo. Neříkám, že ho nemůžete změnit. I logo CC se v čase proměnilo.
RYCHLÝ TIP: Sepište si brand manuál, který vám pomůže udržet linku značky. Vím, tohle moc rychlé nebude, ale už i to, že o tom začnete uvažovat je skvělý začátek.
Doporučení
Když už takhle přemýšlíte o značce, doporučuji se zamyslet i trochu dopředu. Představte si svou značku za pár let. Ano, nikdo neví, co nám Vesmír nachystal, ale pojďme se spolu do té představy i tak ponořit.
- Jak vaše značka vyznívá, jakou má reputaci?
- A patří značka ještě vůbec mě nebo jsem ji někomu předala (např. svému synovi)?
- Jaký je váš sen o vaší značce?
NEPOPULÁRNÍ TIP: A teď trochu kontroverzní otázka, ale pojďme na to: Koupil by někdo tuhle značku? A komu bych ji byl/a ochotný/á prodat? Ano, vím, že na to nechcete pomyslet, ale budujme značku, o kterou bude zájem. I když ji neprodáte, tak mít značku, o kterou je takovýhle zájem, to už je něco!