•Doména webu•
Co je to doména webu a jak by měla doména vypadat?
Před příchodem internetu jsme si pamatovali adresy a telefonní čísla své rodiny, přátel i známých. Dnes tohle všechno máme vždy po ruce, v našem telefonu. A jestli jste si všimli, tak si místo toho pamatujeme právě domény (adresy) webových stránek.
Výběr domény je tak jeden z nejdůležitějších okamžiků v historii vašeho webu. Chcete přece, aby vaše podnikání bydlelo na skvělé adrese.
Co to vlastně doména webu je?
DOMÉNA WEBU JE
• unikátní internetová adresa
• adresa vašich webových stránek
• internetová adresa vašeho podnikání
• například moje podnikání má adresu terapiewebu.cz.
FORMÁT DOMÉNY (INTERNETOVÉ ADRESY)
uvádím jen příklady, jak může doména vypadat
• http://www.domena.cz
• http://domena.cz
• https://www.domena.cz
• https://domena.cz
• www.domena.cz
• domena.cz
Jak by měla doména webu vypadat?
Měla by být hlavně ZAPAMATOVATELNÁ. Menší podnikatelé využívají doménu ve tvaru www.<jmenoprijmeni>.cz, to je určitě dobrá varianta, je možné také využít název vašeho projektu apod. Fantazii se tady meze nekladou, ale je dobré držet se určitých zásad.
IDEÁLNĚ MAXIMÁLNĚ 2 SLOVA
Spojení více než 2 slov v doméně může být pro vaše klienty problematické. Oddělení jednotlivých slov pomlčkou ke zjednodušení nepomůže, naopak. Je to pro zapamatování domény příliš velký detail.
DÉLKA
V tomto případě platí čím kratší, tím lepší, úplně ideální jsou jednoslovné domény s krátkými slovy (seznam, rohlik, apple…). Těchto slov je ale jen omezené množství a tak už takových domén k dispozici moc není.
JAZYK
Pozor na použití kombinace češtiny a angličtiny, pro klienta je to nesrozumitelné. Neví, jak se to má správně psát. Pokud budete volit anglickou doménu, volte slova, která se podobně čtou a píšou nebo jsou notoricky známá.
KONCOVKA DOMÉNY
Koncovka je například .cz, .com,. eu., .online atd. a její výběr hodně závisí na tom, do jaké míříte se svým podnikáním oblasti, země, kontinentu.
JAK ZJISTÍTE, ŽE JE VAŠE VYSNĚNÁ DOMÉNA JEŠTĚ VOLNÁ?
Snad každý poskytovatel hostingu má na svém webu možnost vyhledávání domén. Například to zjistíte zadáním vaší vysněné domény tady: https://webglobe.cz/domeny.
Jak najít a vybrat tu správnou doménu pro vás?
Někdy je výběr domény přímý a jasný. Podnikáte “na své jméno” a doména <vasejmenoprijmeni> je volná. Není co řešit, takovou doménu si koupíte a je to.
Pokud ale doména webu “na vaše jméno” není volná, pak potřebujete najít nějakou vhodnou variantu.
POMLČKA
Máte možnost mít variantu s pomlčkou <vasejmeno-vaseprijmeni>. Není to úplně vhodné a určitě je potřeba si tuto variantu pořádně promyslet. Lidé totiž při hledání na google zadají vaše jméno (ne doménu!) a pak jim ve výsledcích vyhledávání vyjede i web člověka, který má variantu bez pomlčky.
ZKOMOLENINA JMÉNA
Například místo jména “Jana” v doméně budete mít “Janinka”. Tady nastává stejný problém jako u pomlčky. Lidé vás budou vyhledávat jako Janu, málokdo jako Janinku, pokud už nemáte značku “Janinka” dostatečně zavedenou a vlastně už vám nikdo jinak neřekne a všude se představujete a podepisujete jako “Janinka”. I tuto variantu je potřeba si pořádně promyslet.
JINÁ KONCOVKA
Doména <vasejmenoprijmeni>.CZ je již obsazená a tak místo “.cz” lze zvolit .com, .eu, .online. atd. Tuto variantu bych volila jen v případě, že budete cílit na dramaticky jinou skupinu klientů v jiné zemi (než je varianta s .cz). Podle země si zvolit i koncovku domény. Google při vyhledávání hledá nejlepší shodu bez ohledu na koncovku domény.
NÁZEV PROJEKTU
Mnohem častěji se v případě, že máte doménu webu “na jméno” obsazenou, používá doména “na název projektu”. JAK ALE TAKOVÝ NÁZEV NAJÍT?
• udělejte si brainstorming, myšlenkovou mapu, seznam všech slov a slovních spojení, která vás ohledně vašeho podnikání (projektu) napadnou,
• skvělým zdrojem jsou reference od klientů, od vaší cílové skupiny. Tam najdete slova, která jsou výstižná a důležitá pro klienta,
• sedněte si s rodinou nebo s kamarády, společně můžete přijít na zajímavá slova nebo slovní spojení,
• používejte vyhledávání google, dávejte si vyhledat slovní spojení, která se vám líbí. Pokud narazíte na to, že to je například název písně, filmu, knihy, rovnou na název zapomeňte, ve vyhledávání se vám bude s těmito fenomény těžko soutěžit. Vždy se podívejte, co vám při vyhledávání vyjde na prvních placených i neplacených místech.
DOMÉNA JE SOUČÁSTÍ VAŠÍ ZNAČKY A JE TO NÁZEV VAŠEHO PODNIKÁNÍ.
Volte i podle toho.
Doména “na jméno“ • výhody, nevýhody a kdy ji nepoužít
Doména “na jméno” znamená, že adresa vašeho webu je složená z vašeho jména a příjmení www.<vasejmenovaseprijmeni>.cz.
VÝHODY
ZAPAMATOVATELNOST
Lidé, kteří vás znají jménem velmi jednoduše najdou váš web. Vaše jméno = vaše značka.
FLEXIBILITA
Doména “na jméno” vám umožní měnit směr podnikání. Lidé vás stále budou vyhledávat pod jménem, i když jste dříve učila herectví a nyní pletete košíky.
VÍCE OBORŮ V JEDNOM
Můžete mít na webu více oborů najednou. Tohle jste prostě vy. Ať děláte keramiku, sbíráte bylinky a k tomu šijete boty. Všechno je součást vaší osoby, vašeho jména, vašeho brandu.
BUDOVÁNÍ BRANDU
Vaše značka se bude budovat tak trochu sama. S tím, jak se vy budete prezentovat. Stačí k tomu jen vaše jméno (nemusíte k tomu přidávat nic jiného) a stačí se “jen” dostat do povědomí lidí. Vaše energie a energie vašeho jména pracují ve váš prospěch.
NEVÝHODY
NEZNÁMÉ JMÉNO
Pokud vás lidé ještě neznají jménem nebo si vás a váš obor ještě se jménem nespojili (jste například na začátku svého podnikání), tak jim doména vašeho webu nic neřekne. Pro vás to znamená pečlivou práci se SEO texty a s propagací svého jména (své značky).
NENÍ ZŘEJMÉ, CO DĚLÁTE
Na první dobrou klient nepozná, co děláte. Ví jen, jak se jmenujete.
KDY DOMÉNU WEBU “NA JMÉNO” NEPOUŽÍT
SLAVNÉ JMÉNO
Máte tu smůlu, že jste jmenovcem nějaké slavné osoby? Doménu “na jméno” bych v tomto případě nedoporučovala. Když vás bude někdo vyhledávat, tak vždy bude na předních místech váš slavný jmenovec.
ČETNÉ JMÉNO
Pokud máte jméno, které je hodně obvyklé, tak je velká pravděpodobnost, že lidí se stejným jménem bude podnikat víc a možná i ve stejném oboru jako vy.
SLOŽITÉ JMÉNO
Máte jméno, které se jinak píše a jinak vyslovuje? Je to příliš dlouhé, příliš složité, máte ve jméně zdvojené hlásky nebo vaše jméno končí na stejné písmeno jako začíná příjmení? Popřemýšlejte raději nad doménou “na projekt”.
NEMÁTE HO RÁDI
Rozhodně nebudujte značku svého podnikání na jméně, které se vám nelíbí, neradi se jím přestavujete nebo nechcete být s tímto jménem spojováni.
VŽDY SI ZAREGISTRUJTE
• doménu i s pomlčkou <jmeno-prijmeni>
• stejnou doménu s různými koncovkami (.eu, .com…)
• různé varianty vašeho jména, například <prijmenijmeno>.
Zdá se vám to zbytečné? Představte si, že někdo vyhledává vaše jméno a na prvních místech mu místo vaše krásného nového webu vyjedou webovky s nevhodným obsahem pro 18+.
Doména “na projekt“ • výhody, nevýhody a doporučení
Doména “na projekt” znamená, že adresa vašeho webu je název vašeho podnikání, vašeho projektu, vaší společnosti a není to vaše jméno.
VÝHODY
JE JASNÉ, CO DĚLÁTE
Pokud zvolíte šikovnou doménu, tak na první pohled každý uvidí, co děláte.
MŮŽETE BÝT KREATIVNÍ
V případě, že najdete trochu vtipný, zajímavý nebo výstižný název vašeho projektu, dokážete tím udělat hodně práce, zaujmete už jenom názvem, doménou.
ANONYMITA
Nechcete, aby bylo vaše jméno všem hned viditelné, chcete zakládat podnikání tak trochu “pod pokličkou”? Ctíte zásadu: jména hloupých na všech sloupích? U vás je volba domény “na projekt” jasná.
KDYŽ JE VÁS VÍC
Pokud je vás na podnikání více, spojili jste se s svým kolegou natrvalo a nemáte zatím vybudovanou společnost, určitě je dobré mít doménu “na projekt”. Myslíte tím i do budoucna, například i na založení společnosti.
BUDUJTE FIRMU
S doménou webu “na projekt” se můžete víc rozletět. Samozřejmě to jde i s doménou “na jméno”, ale pokud někdy v budoucnu plánujete nabírat spolupracovníky, budovat firmu, s.r.o. a podobně, bude se vám s vaší značkou jako názvem vašeho projektu pracovat určitě lépe a nebudete ho muset měnit.
NEVÝHODY
ANONYMITA
Lidé se lépe identifikují s lidmi a tak je název projektu nemusí oslovit. Až ve chvíli, kdy vidí, kdo za projektem stojí, tak se začnou zajímat.
PROPAGACE, BUDOVÁNÍ ZNAČKY
Pokud nemáte rozpočet na marketing, propagaci a budete se ukazovat světu hlavně přes sociální sítě a tak trochu živelně, je lepší být vidět pod svým jménem.
DOPORUČENÍ PRO DOMÉNU “NA PROJEKT”
Vždy si zaregistrujte i
• stejnou doménu s různými koncovkami (.eu, .com…)
• doménu s pomlčkou, pokud je doména víceslovná
• případně další varianty názvu projektu
• DOMÉNU NA SVÉ JMÉNO!!! — chraňte své jméno, svou značku, svou reputaci.
Zdá se vám to zbytečné? Představte si, že váš projekt bude úspěšný a tím pádem se lidé začnou zajímat i to, kdo za projektem stojí. V tu chvíli začne být zajímavé i vaše jméno a lidé ho začnou vyhledávat. A na prvních místech ve vyhledávání by neměl být vidět web na vaše jméno s jiným, nevhodným nebo divným obsahem.
3 doporučení na závěr
VYBÍREJTE PEČLIVĚ A S LÁSKOU
Dejte si na výběr domény čas. Je to jako výběr jména pro vaše dítě.
NEVÍTE, JESTLI JE TO TA SPRÁVNÁ DOMÉNA PRO VÁS?
Doména je vaše značka. Pokud hledáte tu správnou doménu pro vás, vždy si řekněte nahlas a představte si, že ji někomu diktujete do telefonu. Zjistěte, jestli vám to jde „přes pusu“ a jaký pocit to ve vás vyvolává?
CHRAŇTE SVOU ZNAČKU
Zaregistrujte si ke svojí doméně i jiné koncovky a různé varianty vaší domény. Určitě je dobré myslet i na tu pomlčku, opět je to ochrana vašeho jména a vaší značky.
Pokud se chcete dozvídat pravidelně informace ze světa tvorby webů a brandingu, tak si mě na LinkedIn přidejte nebo sledujte můj hashtag #terapiewebu, kterým označuji všechny svoje příspěvky. Pak vám už nic neunikne.
„Doména je jako adresa vaší kanceláře, vašeho podnikání. Zabydlete vaše podnikání na co nejlepší adrese!“
Štěpánka Horák
Stažení článku ve formátu .pdf
Stáhněte si článek ve formátu .pdf uzpůsobeného pro mobilní telefony.